HZ ronde 8: Puzzle rush
Vrijdag 8 augustus
Vandaag is de voorlaatste ronde en ik merk dat het een zwaar toernooi is geweest. Het iets te laat opblijven om nog een verslag te schrijven en vervolgens weer iets te vroeg wakker worden van de natuurlijke wekker begint zijn tol te eisen. Na de volledig terechte, kansloze nederlaag tegen Eljanov voel ik me een beetje leeg en met de indeling tegen de sterk spelende Joël van der Werf ben ik bepaald niet in mijn nopjes. Ik broed op een plan.
Foto: Tina Rouwendal toernooisite
Mijn humeur wordt een beetje opgefrist door een fraai staaltje comedy op Schaaksite. Wie dacht dat De lange rokade alles uit de kast trok om aan een paar lezers te geraken, kent deze journalist/politicus nog niet. Hij suggereert dat de organisatoren van het HZ-toernooi een paar ton achteroverdrukken, maar dat blijkt een rekenfoutje van het niveau groep 4. Mijn gebruikelijke mildheid heb ik tot op heden enkel laten varen toen het ging over de niet-tolvrije tunnel, maar hier moet ik toch nog een uitzondering maken. Want even serieus: schaaktoernooien in Nederland worden georganiseerd door goedwillende vrijwilligers die heel, heel veel tijd opofferen om ervoor te zorgen dat anderen hun hobby kunnen beoefenen. Tegelijkertijd worden organisatoren geconfronteerd met steeds strengere regelgeving en hogere kosten, waardoor het passen en meten is om een toernooi niet zonder verlies af te sluiten. Om dan op een populair publiek medium, zo tegen het einde van een toernooi als mensen moe beginnen te worden, het allerslechtste en allerdomste artikel ooit te schrijven is niets anders dan vuil spel. Nou, dat moest me toch even van het hart!
In de tussentijd heb ik een plannetje bedacht voor mijn partij tegen Joël. Hij zit goed in zijn openingen, want als ik terugkijk naar de livepartijen, zie ik dat hij de eerste zetten niet alleen nauwkeurig speelt, maar dat ook doet zonder nadenken. Hij is theoretisch dus goed onderlegd. Ik heb vandaag geen zin om weer al mijn files van mijn gebruikelijke systemen tegen Nimzo te herhalen om dan op het einde in het beste geval een voordeel van +0,3 te hebben. Daarom besluit ik Trompowsky te spelen. Dit verrassingswapen gebruik ik af en toe met succes en vandaag durf ik het ook aan, omdat ik coach Wojciech twee weken niet zal zien. Hij is geen fan van de Trompowsky, ‘to put it mildly’.
In de auto luisterde ik een van de afgelopen dagen overigens een interessante aflevering van de Perpetual Chess Podcast, waarin deze keer Jan Gustafsson te gast was. Hij hield een zinnig betoog - ook bedoeld om zijn eigen cursus te promoten natuurlijk - om niet te kiezen voor lange en ingewikkelde varianten als je ouder wordt. Ik vind daar veel voor te zeggen. Als ik nu bekijk hoeveel openingsvarianten ik probeer te onthouden is dat eigenlijk gekkenwerk. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat in de partijen doorgaans al heel snel blijkt dat ik het helemaal niet goed onthouden heb!
Mijn voorbereiding bestaat vooral uit video’s bekijken van de Trompowskycursus die ik gekocht heb. De auteur Meshkovs legt alles goed en duidelijk uit, maar als ik één van de varianten even controleer met Stockfish blijkt hij wel van het erg optimistische soort te zijn. Vandaag kan ik er mee leven en per slot van rekening ben ik ook een rasoptimist. Als ik de video’s heb bekeken, doe ik nog een paar sessies Puzzle Rush op mijn telefoon. In de modus van 5 minuten kom ik niet verder dan een hoogste score van 50 juiste opgaven. Een aantal maanden terug keek ik naar het Wereldkampioenschap Puzzle Rush. De snelheid waarmee sommige spelers de opgaven oplosten, voelde voor mij als haast onmenselijk. Zij haalden volgens mij geregeld 60 in 3 minuten. Ray Robson won, zoals altijd, denk ik. Ik heb geen idee of mijn 50 een goede score is of niet, maar ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Misschien kan een van de lezers het duiden?
Verder doe ik deze dag nauwelijks iets nuttigs. Hoogtepunt van de dag is een bericht dat ik krijg van een Duitse FM die een vakantiehuis blijkt te hebben in Turkeye. waar ik een paar dagen geleden nog langsfietste. Hij vraagt of hij zondagochtend mee kan rijden naar het toernooi in Brugge. Dat is voor mij deze zondag geen probleem, maar de gedachte dat ik zondagochtend alweer aan een volgend toernooi moet beginnen, stemt me nu nog niet vrolijk.
Rond 17.40 uur stap ik in de auto naar Vlissingen. Enkele trouwe lezers spreken me aan over mijn verslag van gisteren, maar tot mijn verbazing wil niemand weten welke schaker schuilgaat onder de bijnaam ‘De mossel’. Tegen een prominent lezer van deze blog licht ik een tipje van de sluier op en bij hem moet de mossel in combinatie met deze speler nog even landen, zoals hijzelf zegt.
Als ik voor de partij het notatieformulier aan het invullen ben, zie ik dat we in de 8e ronde op bord 8 spelen. Een lichte grijns verschijnt rond mijn mondhoek, maar als ik erna de datum invul blijkt het, na even nadenken, ook nog dag 8 van maand 8 te zijn. Dat kan geen toeval zijn. Dan de partij:
Koen Leenhouts (2476) - Joël van der Werf (2217)
1. d4 Nf6 2. Bg5 c5 Ik had verwacht dat Joël het wat positionelere 2…d5 zou kiezen
3. d5 Ne4 4. Nd2
Toen ik deze zet deed, verschenen er wat mensen rond het bord die een blik wilden werpen op het notatieformulier. Is die Leenhouts helemaal gek geworden? In werkelijkheid volgde ik nog steeds de aanbeveling van collega-optimist Meshkovs.
4…Nxg5 5. h4 Ne6 6. dxe6 dxe6 7. h5
Tot zover stond het nog allemaal in de cursus. Met mijn laatste zet wil ik verhinderen dat zwart met …g6 zijn koningsvleugel kan ontwikkelen. In ruil voor de pion heeft wit makkelijk ontwikkelingsspel, maar dit was dus de variant waar ik vanmiddag Stockfish even aanzette. Die gaf een zwart voordeel van -0,4, wat betekent dat de witte opzet erg speculatief is. Niettemin blijft het moeilijk voor zwart en het is een stelling waarin Joël, in tegenstelling tot wat hij volgens mij wilde, moeilijk kan vertrouwen op algemene principes. Zijn volgende zet is onnauwkeurig, omdat mijn plan niet is om ….h6 te gaan spelen. Ik wil enkel zijn ontwikkeling belemmeren. Daarom was een combinatie van Nc6, Bd7, Qc7 en 0-0-0 hier aangewezen.
7…h6 8. e3 e5 Zwart speelt nu echt te veel met zijn pionnen in plaats van zijn stukken te ontwikkelen.
9. Qf3 Nc6 10. O-O-O Qc7 11. Bb5 Bd7 12. Nc4
Hier plukte ik de vruchten van mijn training Puzzle Rush. In de stelling zitten opeens allerlei motieven met Rxd7 en tot Joël drong nu ook opeens door wat hij had aangericht. Zijn volgende zet is uit nood geboren en in het vervolg speelt mijn stelling vanzelf.
12…f6 13. Ne2 O-O-O 14. Nc3 e6 15. Rd2 Nd4 16. Bxd7+ Rxd7 17. Qg4
Na deze zet ging ik even een Spa blauw halen. Toen ik aan het bord terugkwam, haperde mijn motoriek - dat gebeurt vaker - en stootte ik pardoes mijn flesje om. Gelukkig was de schade te overzien. Er lag enkel wat water naast het bord. Ik spoedde me naar de wc om wat doekjes te halen en toen Joël zijn zet uitvoerde, kon ik beginnen met schoonmaken. Het leek me namelijk niet gepast om in zijn bedenktijd de tafel te gaan zitten dweilen.
17… Nf5 18. Nb5 Qd8 19. Rhd1 Rxd2 20. Rxd2 Qe8
Ik val nu in herhaling, maar de sessies Puzzle Rush wierpen nogmaals hun vruchten af, want razendsnel had ik in de gaten wat voor moois ik hier had.
21. Nb6+! Kb8 Als hij had gepakt, was Qa4 dodelijk. 22. Nd7+ Kc8 23. Nxa7+ Kc7 24. Nb5+ Kc6 25. Qe4+ 1-0
Zo kom ik op 6 uit 8 en speel ik morgen nog voor een mooie eindklassering. Wie dat zeker ook doen, zijn Erwin l’Ami en Thomas Beerdsen die gezamenlijk aan de leiding staan. Erwin boekte een heel knappe overwinning op leider en ratingfavoriet Eljanov.
l’Ami - Eljanov
De zetten zijn net al een keer herhaald en misschien hoopte Eljanov hier met een blauw oog te kunnen ontsnappen. Erwin rook echter bloed en diende de genadeklap uit met 38. Qg3! De dame switcht naar de koningsvleugel en de combinatie van dame en paard is ook hier uitermate krachtig. 38…Qxa6 39. Qh4+ Ke8 40. Nh5 en niet lang daarna 1-0.
Thomas won in een lange, technische partij van Daniël Hausrath. Uit deze partij is het voor mij op dit moment moeilijk om één bepaald moment te kiezen, maar Hausraths problemen ontstonden misschien in onderstaand diagram:
Beerdsen - Hausrath
Zwart had nu het best de a-lijn kunnen openen door op b3 te pakken. Tegelijkertijd lost hij zijn zwakke a-pion ermee op en krijgt wit een kleine zwakte op b3. Die zou misschien voldoende tegenwicht kunnen bieden voor de wat gecompromitteerde zwarte structuur. In de partij koos Hausrath voor 18…Ra5, maar na 19. Reb2! moest hij wel 19…a3 doen, omdat anders de b-lijn geopend werd voor de witte stukken. Het is grappig dat de laatste zet van de partij
Kxa3 was.
Morgen de laatste ronde om 11.30 uur in Vlissingen!











Mooi verslag weer, Koen.
Die vier achten zijn inderdaad wel heel bijzonder.
En dat belachelijke verhaal van die Frans (achternaam noem ik bewust niet) op Schaaksite, nou ja zeg. Het ware beter geweest als het snel verwijderd was. Nu is hij voor zijn (schaak)leven gebrandmerkt.
Ik ga deze zeker onthouden. Ik offer zelf vaak de pion op b2 in een stelling die hier erg op lijkt na 2. …, Pe4 3. h4 c5 4. d5 Db6 5. Pd2 enz. maar dit is ook interessant en misschien zelfs beter. De ongedekte loper laten slaan op g5 heeft in ieder geval wel een zeker ‘shock effect’. Ik moest zelf ook even heel goed kijken wat er precies aan de hand was toen ik het live aanschouwde ;)!